Blog

Aan de slag met personal branding – 5 redenen

In een eerder artikel op mijn blog legde ik al uit wat personal branding is. Misschien ben je daardoor nieuwsgierig geworden, en vraag je je af wat personal branding kan betekenen voor jouw bedrijf. In deze blogpost deel ik vijf redenen om met personal branding aan de slag te gaan.

1. People buy people

Mensen kopen het liefst van andere mensen. Wanneer iemand een aankoopbeslissing moet maken, en de twee mogelijke leveranciers een gelijkwaardig product bieden voor een gelijkwaardige prijs, dan kan personal branding hét verschil maken.

Als de ene aanbieder zich verschuilt achter zijn logo en bedrijfsnaam, en de andere aanbieder juist op een persoonlijkje manier zichtbaar is, dan is de kans groot dat je kiest voor de zichtbare aanbieder. 

Omdat deze aanbieder zichzelf laat zien, werkt hij of zij bewust aan de relatie met mogelijke toekomstige klanten. Je hebt het gevoel dat je deze persoon al kent, en heb daardoor meer vertrouwen in zijn of haar aanbod, of gun je deze aanbieder simpelweg de omzet “omdat het zo’n leuk mens is”. Dat is de kracht van personal branding, zichtbaar zijn op een persoonlijke manier!

Daarnaast werk je door middel van personal branding aan jouw herkenbaarheid, waardoor je op verschillende plekken en op verschillende manieren zaadjes kunt planten, zonder direct op sales aan te hoeven sturen.

2. Ondernemen zonder grenzen

Business begint zich steeds meer te verschuiven naar de online wereld. Dat biedt geweldige kansen, want daardoor kan je verkopen aan mensen vanover de hele wereld, maar het brengt ook uitdagingen met zich mee. Omdat grenzen en fysieke afstand een stuk minder belangrijk zijn online, neemt niet alleen jouw afzetmarkt toe, maar ook de hoeveelheid concurrentie.

Het vergelijken van producten en diensten wordt steeds makkelijker, en daarom is het belangrijk om jouw unique selling points extra te benadrukken. Waarom zou iemand bij jou moeten kopen, i.p.v. bij de concurrent?

Jouw meest krachtige unique selling point, dat ben jij zelf. Jouw persoonlijkheid en de manier waarop jij je bedrijf runt zijn uniek. Door dit zichtbaar te maken, wordt die vergelijking een stuk makkelijker.

Als mensen jou leuk vinden, zullen ze sneller bij jou kopen. Ben jij niet hun type, dan weten ze dat ook gelijk. Wel zo prettig, want offerte aanvragen van mensen waar je niet voor wil werken, of kennismakingsgesprekken met mensen waar je geen klik mee hebt, zijn zonde van je tijd.

3. Ruimte om te ondernemen op jouw manier

Zichtbaar zijn op een persoonlijke manier, en jouw bedrijf vormgeven rondom jouw persoonlijkheid en jouw behoeftes, geeft ook veel ruimte. 

Mensen die absoluut niet bij jou passen, zullen waarschijnlijk afhaken op het moment dat ze hier op jouw website al achter komen. 

De volgers of bezoekers die wel direct een connectie met jou voelen, op basis van wat je online over jezelf deelt, zijn vaak de leukste klanten!

Je hebt gemeenschappelijke interesses, of staat op een soortgelijke manier in het leven, en kunt deze klanten daardoor vaak ook veel beter helpen.

4. Mensen worden fan van jou, ongeacht wat je doet

Iemand die wat mij betreft echt een voorbeeld is op het gebied van personal branding is Elsa Schaddelee. Zij laat zichzelf op een hele authentieke en persoonlijke manier zien, waardoor het voelt alsof je haar al jaren persoonlijk kent.

Elsa begon als bruidsfotograaf, heeft een succesvolle trouwblog opgezet en doorverkocht, startte The Confetti Collective samen met Raisa Zwart, en gaat binnenkort aan de slag als businesscoach voor Christelijke ondernemers. 

Omdat Elsa zoveel van zichzelf laat zien, zijn er altijd mensen die graag met haar willen samenwerken. Of ze nu een online magazine lanceert samen met Raisa, of straks weer alleen verder gaat met coaching, mensen zijn fan van Elsa.

Ze heeft door de jaren heen een connectie opgebouwd met veel van haar volgers, en die volgers willen graag samenwerken met Elsa. En wat Elsa dan precies doet, of onder welke naam, wordt een stuk minder relevant, wanneer mensen fan zijn van jou als persoon!

5. Je verkoopt meer dan alleen een product

Niemand verkoopt enkel en alleen een product. Je verkoopt ook altijd een stukje klantbeleving, de ervaring of het gevoel wat jouw klant heeft door iets bij jou af te nemen.

Het bedrijf Coolblue speelt daar heel slim op in. Je bestelt een product, wat je in talloze andere online shops had kunnen bestellen, maar toch weten ze hierbij het verschil te maken. Met een wachtmuziekje, herkenbare blauw-oranje dozen met grappige teksten er op, en de slogan “alles voor een glimlach”. 

Coolblue weet van het ontvangen van een pakketje een klein feestje te maken. En dat kan jij ook!

Door de manier waarop je communiceert, de manier waarop je wel of niet beschikbaar bent voor klanten, of door het meesturen van een handgeschreven kaartje met een bestelling.

Allemaal manieren om jouw persoonlijkheid extra te benadrukken en jouw klant een fijne, persoonlijke klantbeleving te geven. Een klantbeleving die klanten kan omtoveren in fans.

Wil je direct aan de slag? Boek dan een personal branding shoot, dan gaan we samen beelden schieten die jouw personal brand versterken.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Over mij

Eline Schuurmans



Mijn naam is Eline Schuurmans ik ben 24 jaar oud en woon in Gouda, Zuid-Holland.


Op mijn website deel ik graag mijn kennis over online marketing en fotografie, inspirerende tips, en sneak previews van fotoshoots.


Wil je ook een keer voor mijn camera staan, neem dan contact met mij op.

Eline op je bruiloft?

Boek Eline Schuurmans als fotograaf voor jullie bruiloft op bruidsfotografiegouda.nl


Bruidsfotografie Gouda

Pin It on Pinterest