Marketing

5 Redenen om Instagram in te zetten voor je bedrijf

Instagram is op dit moment het grootste visuele social medium platform, en heeft zo’n 4,1 miljoen gebruikers in Nederland, waarvan er 2,1 miljoen dagelijks actief zijn. Instagram wordt steeds meer gebruikt door bedrijven en ondernemers, om volgers te inspireren, informatie te delen, en hun diensten of producten te laten zien. Twijfel jij nog over het inzetten van Instagram voor jouw onderneming? Lees dan vooral verder! In dit artikel deel ik vijf redenen waarom dit hét moment is om te starten met Instagram.

1. De visuele revolutie

Visuele informatie is makkelijker te verwerken

Wist je dat het menselijk brein veel makkelijker visuele informatie kan verwerken dan geschreven tekst? Bij visuele informatie kan je denken aan een foto, een illustratie, een infographic of zelfs een video. We begrijpen deze informatie niet alleen sneller, maar kunnen emotioneel ook sneller geraakt worden door een afbeelding.

Altijd en overal zichtbaar zijn

Steeds meer bedrijven realiseren zich dat visuele communicatie super krachtig is, en bijdraagt aan het bouwen van een brand of zelfs een lifestyle rondom hun product of dienst. Waar bedrijven vroeger nog afhankelijk waren van gedrukte reclamefolders en flyers die binnen de kortste keren in de oud-papier-bak lagen, geeft de techniek ons nu de mogelijkheid om altijd en overal zichtbaar te zijn.

Online fans verzamelen

Op social media, en zeker op Instagram, kunnen deze bedrijven gemakkelijk beelden met hun volgers te delen. Niet alleen om te verkopen, maar vooral om te inspireren. Daarmee verzamel je niet alleen klanten, maar ook fans, die graag jouw content bekijken en delen. Eigenlijk heel logisch dus, dat een visueel platform als Instagram zo ongelofelijk populair is!

2. Social media gebruik neemt toe

Be where the people are

In mijn blogpost over succesvol netwerken schreef ik al dat je daar moet zijn waar de mensen zijn, en dat geldt natuurlijk net zo goed online als offline. Het gebruik van social media neemt steeds meer toe, en steeds meer mensen weten Instagram te vinden. Waar Instagram voorheen een app was die vooral gebruikt werd door jongvolwassenen, weten nu ook steeds meer oudere en jongere gebruikers het platform te vinden.

We leven in een tijd waarin we gemiddeld zo’n 60 uur per maand naar het scherm van onze smartphones staren. Of dat een goede ontwikkeling is wil ik even in het midden laten, maar we kunnen er niet omheen: de virtuele wereld waartoe onze smartphones en computers toegang geven wordt steeds belangrijker.

3. Authenticiteit is hot

Verlangen naar echtheid

Het boek “De kracht van kwetsbaarheid” van Brené Brown is een bestseller, en dat is niet voor niks. We verlangen als mensen naar een stukje echtheid, kwetsbaarheid en connectie. We zijn nieuwsgierig naar de echte verhalen, de blunders en eureka-momenten. Naar die dingen die ons mens maken.

Geen anoniem bedrijfsaccount

En laat Instagram nu een perfect platform zijn om je authentieke zelf op te laten zien! Van persoonlijke verhalen in de caption onder de foto’s op je feed, tot aan behind the scenes beelden in je Instagram Stories. Instagram biedt verschillende manieren waarop jij jezelf of de andere mensen achter je bedrijf in beeld kunt brengen. En juist door dit soort content te delen, kan je oprechte connecties aangaan met je volgers. Je hebt niet langer een anoniem bedrijfsaccount, maar geeft je bedrijf een gezicht en een verhaal. Dit raakt mensen, wekt nieuwsgierigheid op waardoor mensen je gaan of blijven volgen, en vergroot je gun-factor.

4. Laagdrempelige manier van contact opnemen

Mensen zijn lui

De meeste mensen zijn lui en vinden het daarnaast ook nog eens niet fijn om de app die ze gebruiken te verlaten. Grote kans dus dat mensen het als “te veel moeite” ervaren om jou een e-mail te sturen, of zelfs om jouw website te bezoeken wanneer ze jouw account op Instagram ontdekt hebben.

DM’s verlagen de drempel om contact op te nemen

Gelukkig kent Instagram DM’s, privé berichten. Hierdoor wordt de drempel om contact op te nemen letterlijk en figuurlijk een stuk lager. Het kost minder moeite om even een berichtje te sturen (je hoeft de app niet eens te verlaten!), en gevoelsmatig is het ook een stuk minder ingrijpend om even een DM te sturen met een vraag of opmerking, dan het is om een complete e-mail aan iemand te versturen.

5. Je concurrent zit er wel

Afwezig zijn is geen optie

De vijfde reden om aanwezig te zijn op Instagram kwam ik tegen in de Instagram cursus Long Story Short van Charlotte van ‘t Wout (aanrader, die cursus!). Charlotte benadrukte dat je door niet aanwezig te zijn op Instagram je concurrent een flinke voorsprong geeft. Als de concurrent wel gevonden kan worden, maar jij het platform onzichtbaar bent, maak je het jouw fans wel heel moeilijk om jou aan te raden aan hun netwerk. Natuurlijk kunnen zij nog steeds content delen over jouw bedrijf, maar omdat de mensen die deze post of Story zien niet direct kunnen doorklikken naar jouw account, is de kans groot dat ze jouw bedrijf ook direct weer vergeten.

Volgers en website clicks

Als mensen wel kunnen doorklikken naar jouw bedrijfsaccount, zelfs wanneer je dit account minimaal onderhoudt en puur gebruikt als online portfolio (zoals Charlotte zelf ook doet met het account van haar vergaderlocaties SPOT), is de kans veel groter dat ze het account zullen gaan volgen om het account later nog terug te kunnen vinden, of dat ze zelfs de website van je bedrijf bezoeken omdat jouw aanbod nu al een bepaalde behoefte aanspreekt. Hetzelfde geldt voor de zoekfunctie, als jij niet aanwezig bent op Instagram, kan je ook niet gevonden worden!

Ben jij al actief op Instagram?

Of je nu al actief bent op Instagram, of (nog) geen account hebt, ik hoop dat dit artikel je helpt bepalen hoe belangrijk de rol van Instagram is binnen jouw online marketing strategie. Wil je eens sparren over jouw online marketing strategie, of heb je behoefte aan krachtige foto’s om jouw Instagram feed mee te vullen, neem dan contact met me op! Ik denk graag met je mee over je social media marketing, en als het nodig is maak ik je met liefde wegwijs op Instagram.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *