Blog
5 Tips voor succesvol netwerken
Als (startende) ondernemer kan het best een uitdaging zijn: netwerken. Waar je op school nog automatisch in een klas vol “potentiële nieuwe vrienden” terecht kwam, moet je als ondernemer je eigen netwerk bouwen. Ondernemers in jouw netwerk kunnen je verder helpen met hun kennis, ervaring en mindset, en kunnen jou ook weer toegang geven tot hun netwerk.
Zelf vind ik het onwijs leuk om te netwerken. Om nieuwe ondernemers te leren kennen, en om het verhaal achter hun bedrijf te horen. Maar dat is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Daarom deel ik in dit artikel vijf tips waarmee netwerken ook voor jou een stuk makkelijker zal worden!
1. Be where the people are
Het klinkt heel vanzelfsprekend, maar contacten leggen doe je natuurlijk het beste op de plek waar andere mensen zijn. Zowel offline, als online.
Ga op zoek naar netwerk-evenementen bij jou in de buurt. Misschien is er een interessante businessclub, zoals BNI, waar je je bij aan kunt sluiten. Of kan je gewoon eens één van de activiteiten van de KVK bezoeken om andere ondernemers te ontmoeten. Deelnemen aan een workshop of cursus voor ondernemers kan ook een mooie en laagdrempelige manier zijn om met andere ondernemers in contact te komen.
Online kan je ervoor kiezen om online alleen zichtbaar te zijn op je eigen social media kanalen. Op jouw website, en op jouw Facebook-pagina. Maar helaas belemmert dat je enorm als het aankomt op het leren kennen van andere ondernemers. Die andere ondernemers zijn daar namelijk helemaal niet aanwezig! Zoek ze op, bijvoorbeeld door actief deel te nemen aan de discussies in één of twee relevantie Facebook-groepen (zoals bijvoorbeeld DE FOTOMEISJES voor vrouwelijke fotografen). Hier kan je nieuwe connecties maken, en jouw kennis delen, waardoor je jezelf direct profileert als expert binnen jouw vakgebied.
2. Toon interesse
Je bent bij een netwerk-evenement, en nu? Misschien sta je een beetje verloren met je drankje in je hand om je heen te kijken. Ga dan actief op zoek naar iemand anders die ook even alleen staat. Deze persoon is ongetwijfeld opgelucht als jij hem of haar aanspreekt, en staat waarschijnlijk best open voor een gesprek. Stel jezelf kort voor, en toon vervolgens interesse in de ander. Begin niet direct met je eigen (sales) pitch, maar neem even de tijd om naar de ander te luisteren. Grote kans dat de ander daarna ook aan jou vraagt wat jij doet!
Wanneer jij de kans krijgt om over jouw onderneming, of ondernemingsplannen, te vertellen, kan jij je verhaal net een beetje aanpassen op je gesprekspartner. Misschien heeft die ander namelijk wel een probleem benoemd is zijn of haar pitch, waar jij een hele goede oplossing voor hebt! Toon interesse, en investeer in de relatie met andere ondernemers.
3. Durf te vragen
Mensen praten nu eenmaal graag over zichzelf. Een vraag stellen aan je gesprekspartner is dus een ideale manier om het gesprek op gang te krijgen, of gaande te houden. Helemaal als je het stiekem nog wel een beetje eng vindt om met een nieuw iemand in gesprek te gaan. Vraag aan het einde van een fijn gesprek ook gerust of je het visitekaartje van iemand mag (dan kan je direct mooi jouw visitekaartje aan deze persoon meegeven), of benader deze persoon later via Linked In. Stuur dan geen standaard blanco berichtje, maar benoem even waar jullie elkaar ontmoet hebben, en vraag of je deze persoon mag toevoegen aan je netwerk.
Ook als je al een (klein) netwerk hebt opgebouwd is vragen enorm waardevol. Alleen ken je maar een beperkt aantal mensen, maar de mensen binnen jouw netwerk hebben zelf ook weer een netwerk. Vraag hen dus gerust om een aanbeveling. Via-via kom je namelijk veel prettiger binnen bij een nieuwe connectie, dan via een koud mailtje of telefoontje.
4. Presence over perfection
Toen ik naar mijn eerste netwerk-evenement ging had ik nog geen visitekaartjes, en man, wat baalde ik daar achteraf van! Ik kwam met allemaal leuke ondernemers in gesprek, maar had geen makkelijke manier om mijn contactgegevens achter te laten. De reden dat ik nog geen visitekaartje had? Onzekerheid. Ik wist niet goed wat ik er op moest zetten, welke foto ik moest gebruiken, en bleef het bestellen van de visitekaartjes uitstellen.
Inmiddels heb ik in elke tas een stapel visitekaartjes zitten, heb ik een website online staan, en besef ik dat aanwezig zijn een stuk belangrijker is dan alles perfect doen. Ik ga liever naar een netwerk-bijeenkomst met een ladder in mijn panty, dan dat ik thuis blijf. En ik werk nog regelmatig aan het verbeteren van mijn website, terwijl deze al best een tijd online staat. Als je er niet bent, geen visitekaartje hebt, en online niet gevonden kan worden, dan is het sowieso een gemiste kans!
5. Gebruik je eigen netwerk
Ik merk dat sommige startende ondernemers enorm bescheiden zijn. Ze spreken over hun “bedrijfje”, of nog erger, spreken helemaal niet over hun bedrijf! Ergens begrijp ik dat best, want wat als je nu tegen iedereen vertelt dat je een bedrijf hebt, en je vervolgens na een paar maanden moet opbiechten dat het helemaal nog niet zo lekker loopt met je bedrijf? Zonde! Natuurlijk is ondernemen spannend, zeker in het begin, maar zolang niemand weet wat je doet, wordt het ook een stuk moeilijker om te groeien. Wees trots op je bedrijf, update je Linked In profiel en nodig je vrienden en kennissen uit om je Facebook-pagina leuk te vinden. Misschien kan je hen niet direct jouw product of dienst verkopen, maar jouw persoonlijke netwerk heeft ook weer een netwerk. En als jouw kennissen niet weten dat jij ondernemer bent, kunnen ze jou ook niet aanraden!
Wil je na het lezen van dit artikel direct aan de slag met het vergroten van jouw netwerk? Stuur mij dan een connectie-verzoek op LinkedIn!
0 reacties