Boekreview Ondernemen

Boekreview: Creative Personal Branding

Als fotograaf voor ondernemers ben ik veel bezig met personal branding, zowel voor mijn eigen bedrijf, als voor mijn klanten. Het boek Creative Personal Branding, van Jürgen Salenbache, sprak me dan ook direct aan. Jürgen is een specialist op het gebied van design, branding, en de creatieve economie. Hij is docent aan de School of Design in Barcelona, de Lucerne hogeschool voor de kunsten in Zwitserland, en de Hyper Island business school in Stockholm. Daarnaast heeft hij gewerkt voor invloedrijke merken, zoals Coca-Cola, Levi’s, Lego en Mattel.

Ik las Creative Personal Branding binnen een paar dagen uit, en deel hier graag mijn mening over dit boek.

Over het boek

After eight years work with creative personal branding Jürgen Salenbache has encapsulated its ideas and methods in a book. Salenbacher looks at the origins of today’s crisis and examines the work of leading theorists in business culture before explaining how our success in exploring change rests on our ability to think creatively. Branding practises, he suggests, can help us, but we also need to cultivate creative thinking.

Creative Personal Branding offers over 200 pages of insights, graphics and challenging assignments. The book is a unique resource for creative minds, entrepreneurs and teams, but may also be used by anyone facing major life decisions.

Review

Dit boek schets een duidelijk beeld van de wereld waar we op dit moment in leven. Jürgen vertelt hoe door de komst van het internet de wereld in korte tijd drastisch veranderd is. Ook legt hij uit hoe het komt dat het wereldbeeld wat we van onze ouders hebben meegekregen vaak ver afstaat van de realiteit. Waar mijn moeder het grootste deel van haar leven voor dezelfde werkgever heeft gewerkt, is dat vandaag de dag bijna ondenkbaar! De wereld is veranderd, en dat vraagt om aanpassingsvermogen als je jezelf in die wereld wil “verkopen” (zowel als ondernemer of als werkzoekende).

In Creative Personal Branding wordt, zoals de titel van het boek al doet vermoeden, ook veel aandacht besteed aan creativiteit en andere skills die onmisbaar zijn in deze veranderende wereldeconomie. Er is uitgebreid aandacht voor thema’s zoals persoonlijke groei en het stellen van doelen voor de toekomst. Het boek eindigt met een hoofdstuk over identiteit, branding en communicatie.

Allereerst sprak de opmaak van dit boek mij enorm aan. Clean, simpel en volledig uitgevoerd in zwart-wit, met mooie pagina’s met samenvattende quotes tussen alle informatie door. Het boek bevat ook een flink aantal pagina’s met vragen, waardoor je aan het denken wordt gezet over jezelf, en je eigen leven. Je vindt in het boek niet alleen de vragen, maar ook voelde ruimte om je eigen antwoorden op te schrijven. Hierdoor wordt dit boek een praktisch handboek waarmee je direct aan de slag kunt.

Conclusie

Ik vond dit boek vooral een inspirerend en prikkelend boek. Het zet je echt aan het denken over je eigen skills, en jouw doelen voor je eigen leven. Inhoudelijk stond er voor mij geen wereldschokkende, nieuwe informatie in dit boek. Zo waren de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt waar Jürgen over schrijft voor mij vooral een bevestiging van mijn eigen waarnemingen, al kan ik me voorstellen dat deze informatie andere (wat oudere) lezers een hoop nieuwe inzichten kan brengen. Als personal branding nieuw voor je is, of als je het lastig vindt om je eigen talenten te herkennen, kan ik dit boek zeker aanraden! Dit boek geeft je ongetwijfeld een frisse kijk op de economie, en jouw plek daarin.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *