Marketing

5 Tips voor afbeeldingen op je website

Een website zonder afbeeldingen kan je je bijna niet meer voorstellen. Je kunt afbeeldingen gebruiken om je website mooier of duidelijker te maken, maar ook om de vindbaarheid van je website te vergroten. Al met een paar kleine aanpassingen kan je ervoor zorgen dat de afbeeldingen op je website bijdragen aan het succes van je bedrijf. Hoe? In dit artikel heb ik 5 waardevolle tips voor je, die jou helpen om meer te halen uit de afbeeldingen op je website!

1. Maak geen inbreuk op auteursrechten…

Misschien heb je net het perfecte relevante beeld gevonden voor bij jouw blog-artikel, maar twijfel je of je deze afbeelding wel op jouw blog mag gebruiken. Elke afbeelding die je op internet tegenkomt is door iemand gemaakt, en mag je daarom niet “zomaar” op jouw site gebruiken. Doe je dit wel, dan zou je een flinke boete kunnen krijgen. Cynthia Schultz deelde op haar blog een interessant artikel waarin deelt hoe zij €2000,- mocht afrekenen voor inbreuk op auteursrecht. Als ondernemer kan je je geld wel beter besteden, en is het dus verstandig om alleen afbeeldingen te gebruiken waarbij je toestemming hebt om deze te gebruiken.

De makkelijkste manier om deze beelden te vinden is via Stockfoto-website’s zoals Pixabay of Pexels. Het risico hierbij is wel dat jouw concullega’s exact dezelfde beelden gebruiken op hun website, of dat jouw bezoekers deze foto al regelmatig gezien hebben in een totaal andere context.

Een goed alternatief is het insluiten van een foto, bijvoorbeeld vanuit Instagram. Je deelt dan bestaande content, i.p.v. zelf content te uploaden. Het beeld staat dan niet echt op jouw website, maar is wel op jouw site te bekijken. Dit zal niet in alle gevallen een goede optie zijn, maar wanneer je schrijft over een evenement, of over een bekend persoon, dan is dit zeker een uitkomst.

Je kunt natuurlijk ook de maker van het beeld (bijvoorbeeld de fotograaf) om toestemming vragen voor het gebruik van zijn of haar beeld. Nog beter is het natuurlijk om zelf beelden te (laten) maken. Zo weet je zeker dat je unieke beelden gebruikt, die speciaal voor jouw onderneming gemaakt zijn, en dus ook perfect passen bij datgene wat jij wil uitstralen. Maak in dit geval wel duidelijke afspraken over wat jij wel en niet met het beeld mag doen.

Wat dan weer niet mag, is een foto uit een foto shoot binnen de privésfeer (bijvoorbeeld een foto uit een love shoot of familie shoot) gebruiken voor commerciële doeleinden. Het auteursrecht licht namelijk nog steeds bij de fotograaf, en jij heb in de meeste gevallen allen toestemming om de foto te gebruiken voor privé doeleinden. Jouw bedrijf valt daar helaas niet onder. Wil je de foto toch gebruiken, vraag dan toestemming aan de fotograaf.

Ook het bewerken van beeldmateriaal mag niet zomaar, de fotograaf bepaalt wie zijn of haar beelden mag vermenigvuldigen, bewerken en publiceren. Even een foto omzetten naar zwart-wit? Ook dat mag alleen met toestemming van de fotograaf.

Als je meer weer weten over auteursrecht en beeldrecht, dan kan ik je de blog van Charlotte’s Law enorm aanbevelen. Deze jurist legt precies uit wat wel, en wat niet mag, en dat alles in begrijpelijke taal.

2. Voorzie je afbeelding van de juiste (SEO) informatie

Een zoekmachine kijkt op een hele andere manier naar een afbeelding als dat wij dat doen, en juist daarom is het belangrijk om de zoekmachine “een handje te helpen” wanneer je wil dat de afbeeldingen op jouw website bijdragen aan je vindbaarheid. Kies voor een bestandsnaam met inhoud. In plaats van IMG_0127.jpg kan je beter kiezen voor een beschrijvende naam waarin je woorden verwerkt waar je op gevonden wil worden. Plaats je een foto over de verzorging van je pannenkoekenplant, dan is pannenkoekenplant-verzorgen-water-geven.jpg een geschikte naam.

Naast de bestandsnaam kan je ook de ALT-tekst van de afbeelding optimaliseren. Een ALT-tekst zie je als bezoeker niet op de website staan, maar wordt wel verwerkt in de broncode van je website. De zoekmachine ziet de ALT-tekst van je afbeeldingen dus wel! Bij de foto van het water geven van de pannenkoekenplant kunnen we kiezen voor de ALT-tekst “Afbeelding verzorging pannenkoekenplant, de plant water geven

3. Upload je beeld in het juiste formaat voor je site

Natuurlijk wil je op je website beelden van hoge kwaliteit laten zien, maar het is absoluut niet nodig om daarvoor foto’s van een paar MB groot te gebruiken. Dat is juist onverstandig, omdat dit er voor zorgt dat je website een stuk trager wordt. Zonde!

Verklein de afbeelding zelf, of vraag de maker van het beeld om het beeld in een geschikte resolutie voor online-gebruik aan te leveren. Voor een beeldscherm stel je de kleurruimte in op sRGB, kies je voor 72 ppi (pixels per inch) en stel je de resolutie van het beeld vast. De foto’s die ik met mijn eigen spiegelreflex camera maak zijn 6000 x 4000 pixels, maar dat is belachelijk groot voor gebruik online. Wordt de foto getoond met een maximale breedte van 600 pixels, dan is 600 x 400 pixels groot genoeg.

4. Gebruik “Uitgelichte afbeeldingen” op je website

Wanneer je een link naar jouw website deelt op social media, wordt hier vaak een kleine afbeelding bij getoond. Een mooie kans om mensen direct iets te laten zien van jouw bedrijf. Toch zie ik hier regelmatig ongelukkig uitgesneden afbeeldingen, of uitgerekte onleesbare logo’s. Soms kan juist die foto er voor zorgen dat mensen getriggerd worden om jouw website te bezoeken. Laat de keuze voor een afbeelding dus niet aan het technisch toeval over, maar stel zelf een uitgelichte afbeelding in!

Als je WordPress gebruikt als content management system voor jouw website, dan kan je heel gemakkelijk voor elke pagina en elk bericht een uitgelichte afbeelding instellen. Super eenvoudig, maar zeker de moeite waard. Kies voor deze afbeelding een foto of illustratie die ook op klein formaat nog duidelijk is, en het liefst een afbeelding die gerust vierkant uitgesneden mag worden zonder dat er belangrijke beeldinformatie verloren gaat.

5. Kies voor afbeeldingen die jouw boodschap versterken

Kies altijd voor die beelden die jouw boodschap versterken. Dat betekent dat de beelden qua sfeer en inhoud moeten passen bij datgene waar je over schrijft. Ik weet nog goed dat ik op zoek was naar een boekhouder en dat ik tijdens het bekijken van de websites van deze boekhouders echt van de ene in de andere verbazing viel. Smileys zoals we ze vroeger alleen op Hyves zagen, verschillende afbeeldingsstijlen en kwalitatief slechte portretten van de ondernemer zelf. Au! Als je jezelf als dienstverlener met een kwalitatief aanbod wil presenteren, dan horen daar beelden bij die die boodschap ondersteunen.

Wil jij aan de slag met passende beelden voor op jouw website? Wil je afbeeldingen die 100% passen bij jou en jouw bedrijf, omdat ze speciaal voor jou gemaakt zijn? Neem dan contact met me op! Ik vertel je graag wat de juiste fotografie voor jouw bedrijf kan doen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *