Marketing

Influencer marketing inzetten om het verhaal van jouw bedrijf te vertellen

Afbeelding verhalen vertellen met influencer marketing

Misschien heb je al eens samen gewerkt met een influencer, of sta je op het punt om influencer marketing in te gaan zetten. Influencer marketing is namelijk een mooie manier om jouw bedrijf “een gezicht” te geven, zonder dat je zelf steeds je eigen gezicht hoeft te laten zien. In dat geval is het natuurlijk wel belangrijk dat die influencers de boodschap van je bedrijf zo goed mogelijk overbrengen. Samen met Lora Stokkel van influencer marketing agency Onfluence schreef ik deze blog, waarin we je uitgebreid vertellen hoe je dit kunt doen, en waar je op moet letten bij een dergelijke samenwerking.

Het is belangrijk dat je zelf een helder verhaal hebt voordat je anderen inschakelt om dat verhaal voor jou te vertellen. Weet je zelf goed wat je bedrijf doet, waar jouw onderneming voor staat? Heb jij een duidelijke focus bepaald voor de campagne die je met deze influencer wil opzetten? Bepaal vooraf welke boodschap je wil overbrengen, en aan wie.

Door hier eerst zelf binnen je bedrijf over na te denken, kan je veel betere resultaten behalen met influencer marketing. Jouw boodschap beïnvloed bijvoorbeeld je keuze om met een bepaalde influencer samen te werken, omdat zijn of haar overtuigingen of interesses goed aansluiten bij jouw boodschap. Door de juiste link tussen het merk en de influencer wordt het te vertellen verhaal namelijk een stuk overtuigender! Een influencer marketing bureau, zoals Onfluence, kan je helpen om de juiste influencers te vinden voor jouw bedrijf.

Alleen die link tussen het merk en de influencer is helaas niet voldoende. Het moet voor de content creator ook duidelijk zijn welke content hij of zij moet maken voor deze samenwerking.

Voorbeeld casus

Stel je voor dat we een campagne opzetten voor een trendy, nieuw, frisdrankmerk. Het merk richt zich op bewuste consumenten, en gebruikt alleen natuurlijke ingrediënten in hun drankje. Het drankje is bovendien verpakt in een volledig recyclebare verpakking. Ze vragen drie verschillende influencers om een foto te delen op hun Instagram-account, waarin zij het drankje introduceren.

Influencer één post een foto van zichzelf achter het stuur in de auto, met het nieuwe drankje. Deze influencer probeert vaak nieuwe producten uit, en deelt hier regelmatig content over op haar account. De tweede influencer heeft het flesje frisdrank voorzien van een vrolijke roze plastic rietje, en poseert met het drankje aan de rand van het zwembad. “Cheers to the weekend!” schrijft ze onder de foto. Het is een mooie foto, die al snel veel likes oplevert. De laatste post komt van een influencer die zich volledig richt op duurzaamheid. Wanneer ze gaat wandelen in het bos, neemt ze het drankje mee, en maakt ze ter plekke een spontane foto waarop ze het drankje drinkt. In de tekst onder de foto vertelt ze over de ingredienten van de frisdrank en over de volledig recyclebare verpakking.

Al deze publicaties leveren zichtbaarheid op voor het merk, maar niet al die publiciteit is even waardevol Het frisdrank-merk wilde graag benadrukken welke bewuste keuzes zij maakten bij het produceren van de frisdrank, ze kozen ervoor om alleen natuurlijke ingredienten te gebruiken, en het drankje te verpakken in een recyclebare verpakking. Associaties met autorijden, of plastic rietjes, passen eigenlijk helemaal niet goed bij dit merk. Dit lijken hele onopvallende beeldelementen te zijn, maar onbewust doet dit wel afbreuk aan je boodschap!

De Instagram-post van de derde influencer is juist enorm waardevol. Het beeld past super goed bij het verhaal dat het merk wil vertellen, en de influencer is zo’n goede match voor het merk, dat de informatie onder de foto helemaal niet als gesponsorde content voelt.

Samenwerken op die manier levert het meeste op. De influencer deelt content die zijn of haar volgers echt interessant vinden, en biedt tegelijkertijd het merk een mooi podium voor hun nieuwe product. Maar hoe kan je nu, keer op keer, tot zo’n waardevolle samenwerking komen?

Bij een zakelijke fotoshoot zorg ik als fotograaf altijd dat ik vooraf al kennis maak met mijn klant. Ik wil graag meer weten over het bedrijf, en de boodschap die overgebracht moet worden in de fotoreportage. Bij een influencer-samenwerking werkt dat precies hetzelfde. Ook dan heb je een soortgelijke strategische aanpak nodig. Je start met een heldere boodschap, en pas als deze helder geformuleerd is, kan je deze verhalen naar een beeld of social media post. Vind je die vertaalslag lastig? Als fotograaf en content strateeg denk ik daar graag met je mee!

Maar ook zonder hulp kan gemakkelijk meer waarde halen uit een influencer-samenwerking:

1. Stel een goede briefing op

Allereerst is het belangrijk om alle informatie en afspraken in een briefing te plaatsen. Door het opstellen van richtlijnen en het benoemen van belangrijke punten wordt het voor de influencers duidelijk wat er van hen wordt verwacht. Naast de afspraken kun je in de briefing kun de volgende punten verwerken:

  • Visie en missie bedrijf
  • USP’s
  • Wat vind je het belangrijkst dat de influencers overbrengen

Denk bij deze punten wel aan wat ook voor de influencer interessant is om te vertellen. Deze briefing kan als hulpmiddel dienen voor de influencers. Bij het creëren van de content kan een influencers terug kijken naar de briefing om te zien wat het bedrijf belangrijk vindt, waar zij voor staan en waar de influencers rekening mee moet houden.

2. Leer de influencers beter kennen

Het is goed om interesse te tonen in de influencer en deze wat beter te leren kennen. Zo kom jij als bedrijf iets meer te weten over de mensen waar je mee werkt, maar dit heeft ook gelijk een wissel werking. De influencers krijgt op deze manier de kans om iets meer te weten te komen over je bedrijf en de mensen die daar achter zitten. Dit proces helpt de influencers om het verhaal van het bedrijf beter over te brengen.

3. Bel voor en na campagne even met de influencer

Zoals eerder verteld is stel je voordat je een samenwerking aangaat een briefing op. Naast die briefing kan even bellen voor de samenwerking meehelpen aan een goed reslutaat. Je kan dan eventueel nog wat dingen bespreken, verduidelijken en afspraken maken. Ook na de campapgne is het goed om even contact te hebben met de influencer. Je kan dan samen kijken naar wat er goed is gegaan, wat de resultaten zijn en wat er in het vervolg misschien wel beter kan.

Influencer marketing is een mooie manier om je bedrijf in de spotlight te zetten, zonder zelf in die spotlight te hoeven staan. Hopelijk helpen de tips uit dit artikel je om van elke influencer-samenwerking die je aangaat, een groot succes te maken!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *