Marketing

Bloggen als ondernemer? Zo boek je succes!

Je hebt vast weleens gehoord dat bloggen dood is. Maar niets is minder waar! Bloggen is een effectief marketingmiddel om jezelf als ondernemer in de spotlight te zetten. Hoe je een succesvol blog start als ondernemer? We geven je een aantal tips!

1. Laat jouw persoonlijkheid zien

Een blog is een middel waarmee je op een persoonlijke manier het contact aan gaat met de lezer. Je laat met jouw blog onder andere zien waar jouw bedrijf voor staat en waar je mee bezig bent (geweest). Een blog schrijf je dan ook in de ‘ik-vorm’. Wellicht ontzettend spannend voor jou om vanuit jezelf te ‘spreken’, maar je doelgroep zit er echt op te wachten.

Je vertelt een verhaal of deelt tips uit eigen ervaring. Op deze manier leert jouw publiek jou beter kennen en hebben daardoor sneller een binding met jouw bedrijf. Zorg er dan ook voor dat je dicht bij jezelf en jouw bedrijf blijft. Bedenk het doel van de blogpost en ook of deze resoneert met jouw kernwaarden, missie en visie.

2. Zoekwoorden gebruiken

Een andere tip die we vaak meegeven is om eerst aan de slag te gaan met zoekwoorden. Dit kan een los woord zijn of een combinatie aan woorden. Zoals bijvoorbeeld ‘bloggen’ of ‘blog optimaliseren’. Hoe je zoekwoordenonderzoek doet, dat lees je hier.

3. Vergroot jouw vindbaarheid

Bloggen heeft ook een ander groot voordeel. Zorg je ervoor dat je regelmatig een blog publiceert, dan ziet een zoekmachine jouw website als relevant. Je update tenslotte de informatie op jouw website regelmatig.

Jouw vindbaarheid kun je vergroten door blogs te schrijven die SEO-proof zijn. SEO staat trouwens voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Je schrijft dus blogs die geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines zoals Google.

SEO is een vak apart. Wat je in ieder geval kunt doen als ondernemer is de plugin ‘YOAST’ installeren. Deze plugin geeft bij elke blogpost tips over hoe je deze optimaliseert, zodat het beter vindbaar wordt.

Regelmaat is dus erg belangrijk. Probeer een modus te vinden die voor jou haalbaar is. Post bijvoorbeeld één keer per week of één keer per maand. Wij uploaden vaak een bericht per week over een waardevol onderwerp.

4. Word expert in jouw vakgebied

In blogs kun je naast jouw persoonlijke verhaal ook jouw expertise kwijt. Hoe meer blogs je over een onderwerp schrijft, hoe groter de kans is dat je serieus genomen wordt door lezers en potentiële klanten.

Natuurlijk is het belangrijk om veel over het onderwerp te weten, want mensen zijn nou eenmaal sceptisch. Je wil niet dat ze iets van je lezen, terwijl het veel fouten bevat. Kies een onderwerp waar jij veel over weet en ga kijken wat je hier allemaal over kunt schrijven.

5. Focus op een niche

Hoe meer je toespitst op een bepaald onderwerp, hoe groter de kans is dat jouw blogposts gevonden worden. Google ziet namelijk dat jouw website zich toespitst op een bepaald onderwerp en weet daardoor dat jouw website over dat onderwerp gaat.

Daarom zijn sommige blogs ook zo succesvol. Denk bijvoorbeeld aan het blog We Are Travellers dat bijna dagelijks blogs post over reizen. Het succes is te danken aan het schrijven over reizen. Korte trips, wereldreizen, weekendjes weg. Jij bedenkt het. Zij schrijven erover. En dat principe kun jij ook toepassen voor jouw blog.

Je kunt een algemeen onderwerp heel breed maken. Maar probeer niet meerdere algemene onderwerpen te combineren zoals bijvoorbeeld moederschap, trouwen en koken, want dan ben je eigenlijk je kruit aan het verschieten.

Deze gastblog werd je aangeboden door Evelyne de Jong en Anne Claasen van Blogbosses. Het streven van Evelyne en Anne is om iedereen te leren om te bloggen als een baas. Of je nou geld wil verdienen met bloggen, of meer wilt leren over het blogvak. Ook ben je bij BlogBosses aan het juiste adres als je iemand zoekt die het bloggen voor je uit handen neemt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *