Marketing

Bovenaan in Google komen doe je zo

Als jij op dit artikel bent gestuit, dan weet jij hoe belangrijk het is om goed gevonden te worden in Google. Maar iets weten, en zorgen dat je goed gevonden wordt zijn twee verschillende dingen. Want hoe doe je dat dan, dat bovenaan in Google komen te staan? Ik leg het je vandaag uit.

Wat is zoekmachine optimalisatie?

Wanneer mensen op zoek gaan naar een product of een dienst typen zij een zoekterm in. Bijvoorbeeld ‘Bruidsfotograaf in Gouda’. De meeste mensen klikken door op 1 van de resultaten die op de eerste pagina verschijnt. Als bedrijf wil je dus bovenaan in Google staan. Dat kan op 2 manieren:

  1. Via advertenties (search engine advertising – SEA) – deze staan over het algemeen helemaal bovenaan in de zoekmachine en je betaalt hiervoor per klik. De prijzen voor het adverteren hangen samen met de populariteit van de zoekwoorden.
  2. Op de organische manier (search engine optimization – SEO) – door je website op verschillende punten te verbeteren. Denk aan content optimalisatie, linkbuilding en de techniek van je website te verbeteren. Google kent jouw website dan een hogere waarde toe, waardoor je positie in de zoekmachines stijgt.

In deze blogpost focussen we op de zoekmachine optimalisatie (SEO) als manier om meer bezoekers naar jouw website te trekken.

1. Schrijf voor je lezers

Het allerbelangrijkste aan schrijven om bovenaan in Google te komen is dat je niet schrijft voor de zoekmachines, maar voor je lezers. Vroeger was het gebruikelijk om een zoekwoord te kiezen waar je graag op gevonden wilde worden en dit dan zo veel mogelijk te benoemen op de pagina waar jij op gevonden wilde worden. Dat werkt tegenwoordig niet meer zo. Zoekmachines worden steeds slimmer, en eigenlijk is dat alleen maar fijn. Want dat betekent dat jij je kunt focussen op het leveren van goede content voor je lezers. Word jij blij van, worden je lezers blij van.

2. Bovenaan in Google: kies de juiste zoekwoorden

Voor je begint met het schrijven van een artikel maak je een lijstje met zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden.
Maar hoe weet je nou waar jouw potentiële klanten op zoeken? Sommige zoektermen klinken jou misschien logisch in de oren, maar hoe weet je zeker geen termen overslaat? Dat doe je door middel van zoekwoordenonderzoek. Dat klinkt misschien heel lastig, maar er zijn gelukkig genoeg tools voor die jouw leven een beetje makkelijker maken.

Denk aan de tools:

3. Begin met bloggen

Bovenaan in Google komen wordt makkelijker wanneer je gaat bloggen. Zoekmachines zijn namelijk gek op verse content. Bovendien is het een goede manier om te laten zien dat je expert bent in jouw vakgebied. Deel de kennis die je hebt, en de klanten komen vanzelf naar je toe.

4. Optimaliseer je afbeeldingen

Naast het schrijven van een goede tekst is het ook belangrijk om wat afbeeldingen toe te voegen. Het lezen van lange stukken tekst is namelijk lastiger op een scherm. Om je lezer toch te blijven boeien is een afwisseling van tekst en afbeeldingen belangrijk.
Ook deze afbeeldingen kun je optimaal instellen om bovenaan in Google te komen. Upload de afbeeldingen in het juiste formaat (jpg of png) en zorg dat ze niet te groot zijn. Het laden van grote afbeeldingen gaat namelijk ten koste van de laadsnelheid van je website.
Daarnaast kun je jouw afbeeldingen een alt-tekst meegeven. Dit is de tekst die bezoekers te zien krijgen wanneer de afbeelding niet geladen wordt. Maar het is ook de tekst die zoekmachines de mogelijkheid geven om te zien wat er op de afbeelding staat.

5. Je meta-omschrijving invullen

Wanneer je dan eenmaal bovenaan in Google staat wil je er ook voor zorgen dat mensen doorklikken naar jouw website. Om daarvoor te zorgen vul je de meta-omschrijving in. Dit is de titel en het stukje tekst dat je in de zoekmachine ziet.
Het is belangrijk dat je kiest voor een pakkende titel, omdat dit het eerste is dat opvalt binnen de zoekresultaten. Daarnaast heb je nog een paar regels tekst onder de titel om te vertellen welke informatie de zoeker gaat vinden op jouw website. Zorg ervoor dat je in deze regels tekst in ieder geval de zoekterm hebt genoemd, en probeer het pakkend te maken.

6. Het belang van intern linken

Naast het verwerken van zoekwoorden, het optimaliseren van je afbeeldingen en het invullen van je meta-omschrijving is het ook belangrijk om linkjes te verwerken in je artikelen. Dit kunnen externe linkjes zijn, maar gebruik ook een aantal interne linkjes.
Het linken naar andere pagina’s verdeeld de waarde van je website. Wanneer je linkt naar een andere pagina op jouw website geef je dus steeds je eigen waarde door. En bovendien is het prettig voor de lezer om meteen door te kunnen klikken naar de pagina waar je hen over vertelt.

7. Linkbuilding

Niet alleen intern linken is belangrijk, het is ook goed om links van andere websites naar jouw website te verzamelen. Hiermee verhoog je de linkwaarde van jouw website. Hoe hoger je linkwaarde, hoe hoger je autoriteit. En een hogere autoriteit zorgt weer voor een hogere positie in Google.

Je strategie bepalen

Met de 6 tips die je van mij kreeg kun je nu jouw eigen strategie bepalen om bovenaan in Google te komen. Waar ga jij mee beginnen?

Deze gastblog werd je aangeboden door Evelyne de Jong en Anne Claasen van Blogbosses. Het streven van Evelyne en Anne is om iedereen te leren om te bloggen als een baas. Of je nou geld wil verdienen met bloggen, of meer wilt leren over het blogvak. Ook ben je bij BlogBosses aan het juiste adres als je iemand zoekt die het bloggen voor je uit handen neemt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *